رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند : وصیت‌نامه جدیدی از آیت الله هاشمی وجود ندارد / هشدار ظریف به ترامپ درباره هرگونه ماجراجویی علیه ایران / گنجی: اصلاح‌طلبان با رسانه‌های معاند مواضع مشترک دارند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۲۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳ 24 December 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

بازداشت همه اعضای شورای شهر ساری

به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان مازندران، در ادامه رسیدگی به پرونده تخلفات مالی شهرداری و شورای شهر مرکز استان، آخرین عضو شورای شهر ساری به اتهام فساد مالی با دستور قضایی توسط سازمان اطلاعات سپاه کربلا دستگیر شد. شایان ذکر است؛ وی آخرین بازمانده اعضای شورای شهر ساری بوده است. دستگاه قضایی استان طبق فرامین مقام معظم رهبری و در راستای اهداف اعلامی ریاست معزز قوه قضاییه با رویکرد مقابله با انواع فساد اقتصادی و مالی، مصمم است با به دست آوردن مستندات و دلایل کافی؛ ریشه‌های فساد را در استان بخشکاند تا مردم شاهد اجرای عدالت در تمام سطوح جامعه باشند.

پاسخ شورای شهر تهران به فرمانداری در مورد تابلوی خیابان شجریان


علی اعطا در گفت وگو با ایسنا، در مورد اظهارات فرماندار تهران مبنی بر لزوم طی شدن مراحل قانونی مصوبه شورا برای نامگذاری خیابانی بنام استاد شجریان گفت: کلیه مصوبات شورا به فرمانداری تهران به عنوان دبیرخانه هیات تطبیق مصوبات ارسال می شود. اما هیات تطبیق مصوبات که یکی از اعضاء آن فرماندار است، در مقام تایید یا رد مصوبات نیست، بلکه صرفا در مهلت 2هفته ای، می تواند نسبت به مصوبه ای اعتراض کند.اعطا با بیان اینکه در مورد مصوبات نامگذاری در شورای شهر براساس قانون اصلا نباید این فرآیند طی شود، افزود: دقت داشته باشید که در مورد مصوبات نامگذاری ها اصلا فرایند فوق الذکر طی نمی شود و صرفا جهت اطلاع به فرمانداری ارسال می شود و بحث مهلت دو هفته ای و اعتراض یا رد و تایید نیز اساسا مطرح نیست. فرماندار نمی تواند مکاتبه کند و بگوید دلایل و معیارهای این نامگذاری ها چیست.وی با اشاره به سخن فرماندار تهران درمورد رد مصوبه نامگذاری معبری به نام شجریان گفت: برخلاف مطلب عنوان شده این مصوبه نیز برای هیات تطبیق جهت اطلاع ارسال شده است و به طور کلی رد و تایید و سوال درباره معیارهای نامگذاری، کار فرمانداری و هیات تطبیق نیست.

هشدار رئیس قوه قضائیه درباره قمار در فضای مجازی


رییس قوه قضاییه گفت: نباید اجازه دهیم فضای مجازی بستری برای قمار، فحشا، فساد، تخلفات حوزه مواد مخدر و یا کلاهبرداری‌ها شود. حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در دیدار با نخبگان و نمایندگان اقشار خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: اگر فضای مجازی بستری برای ضربه به اقتصاد و یا ضربه به اخلاق و حریم خصوصی شود، این فضا نمی تواند مفید و قابل استفاده باشد. وی افزود: فضای مجازی همچون اتوبان است که اگر نظم آن برهم زده شود عرصه بر همه تنگ می شود و این خلاف حقوق مردم و حقوق اجتماعی است. وی درباره برخی درخواست‌ها برای سرعت دادن به دادرسی ها و رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضا گفت: اکنون آمار و ارقام از جمله در خراسان شمالی نشان از این دارد که رسیدگی به پرونده‌ها شتاب گرفته و زمان آن کوتاه شده است.

عذرخواهی رسمی شینزو آبه از مردم ژاپن به دلیل برگزاری یک میهمانی شام


شینزو آبه، نخست‌وزیر پیشین ژاپن روز پنج‌شنبه عذرخواهی عمیق خود را به دلیل هزینه‌های غیرقانونی مربوط به برگزاری یک مهمانی شام که دفتر کارش برای هوادارانش برگزار کرده بود، اعلام کرد. به گزارش یورونیوز؛ او با انتشار بیانیه‌ای رسمی «عمیقا از مردم و همه اعضای حزب حاكم و حزب مخالف» عذرخواهی کرد و در مقابل آنها سر تعظیم فرو آورد. این میهمانی شام در سال ۲۰۱۸ میلادی برگزار شده بود و گفته می‌شود که هرکدام از میهمانان آقای آبه برای شرکت در آن ۵ هزار ین (۴۸ دلار) پرداخت کرده بودند. اما نمایندگان مخالف آقای آبه در پارلمان ژاپن اعلام کردند که هزینه برگزاری چنین جشنی آنهم در یکی از هتل‌های مجلل توکیو بیش از این رقم بوده و دفتر آقای آبه در آن زمان تفاوت قیمت را گزارش نداده و بگونه‌ای روی آن سرپوش گذاشته است.اگرچه دادستان‌های ژاپن در جریان رسیدگی به این شکایت، به دلیل کمبود شواهد، اتهامی را علیه اقای آبه مطرح نکردند، اما بطور رسمی هیرویوکی هایکاوا، دستیار ۶۱ ساله او را متهم کردند. با این وجود آقای آبه در جریان عذرخواهی رسمی خود از مردم کشورش اعلام کرد: «حتی اگر حسابداری این کار را بدون اطلاع من انجام داده باشد نیز من کاملاً خودم را از نظر اخلاقی در این ماجرا مسئول می دانم.» او افزود در آن زمان مشغول ایفای نقش به عنوان نخست‌وزیر بوده و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های مربوط به این میهمانی را به دیگران واگذار کرده و اصلا خود را درگیر نکرده است.

پرونده سه محکوم به اعدام حوادث آبان به دادگاه انقلاب ارجاع شد


وکیل مدافع محمد رجبی یکی از محکومان به اعدام حوادث آبان سال ۹۸ از ارجاع پرونده موکلش و دو نفر دیگر به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب برای رسیدگی مجدد خبر داد. حسین تاج در این باره اظهار کرد: با توجه به ارسال پیامک به همکارانم مبنی بر  ارجاع پرونده به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب، پرونده امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه بازداشتی آبان ۹۸، برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شده است. وی افزود: این موضوع هنوز به من ابلاغ نشده است. براساس این گزارش، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی سه محکوم به اعدام حوادث آبان سال ۹۸ محکوم شده بودند. حسین تاج چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ ماه از ارائه درخواست اعاده رسیدگی به پرونده این افراد در قالب ماده ۴۷۷، به رییس قوه قضاییه خبر داد. دیوان عالی کشور نیز شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ اعلام کرده بود که «اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در دیوان عالی کشور پذیرفته شد و پرونده مجددا در شعبه دیگری (هم عرض) رسیدگی می شود.»

گنجی: اصلاح‌طلبان با رسانه‌های معاند مواضع مشترک دارند

عبدالله گنجی، فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود نوشت: بررسی کردم مواضع شبکه ملکه و صدای آمریکا و همه رسانه های ماهواره ای در محورهای ذیل که در کشور جاری است با طیف پیشرو اصلاح طلبان و تا حدودی دولت صد درصد یکی است. چرا؟

قانون انتخابات ریاست جمهوری
رفراندوم
نظامیان و انتخابات
FATF
مذاکره پسا ترامپ
خرید واکسن
فردوسی پور
بودجه۱۴۰۰

توصیه سردار نقدی به نیروهای سپاه و بسیج: از واکسن خارجی استفاده نکنید

سردار نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت در واکسیناسیون واکسن‌های خارجی کرونا مشارکت نخواهیم کرد.سردار نقدی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه گفت: ما متولی امر بهداشت و درمان کشور نیستیم و در تصمیمات تخصصی این حوزه دخالت نمی‌کنیم؛ اما با توجه به توصیه متخصصان، تشکیک‌های جدی کارشناسان دنیا و سوابق بد برخی تولیدکنندگان کنونی واکسن کرونا، به پرسنل سپاه و بسیج تزریق واکسن‌های خارجی کرونا را به دلیل مکانیسم عمل خاص آنها توصیه نمی‌کنیم.وی ادامه داد: در امر واکسیناسیون عمومی واکسن‌های وارداتی هم مشارکت نخواهیم کرد؛ البته برای عموم کشور تصمیم گیری با وزارت بهداشت است. اما اگر واکسن کرونای تولید داخل به مرحله واکسیناسیون عمومی برسد، با کمال میل حاضریم حماسه بسیج در ریشه‌کنی فلج اطفال را تکرار کنیم.

آیا احمدی نژاد و رئیس دولت اصلاحات با یکدیگر دیدار کرده اند؟

شریف زاده درباره خبر دیدار احمدی نژاد و محمد خاتمی گفت: خبر ندارم و فکر هم نمی کنم. هرچه ما به انتخابات نزدیک می شویم شایعات زیادی شکل می گیرد که خیلی هایش خلاف واقع است و فقط برای گرم کردن بازار انتخابات و اهداف دیگر مطرح می شوند. در زمان انتخابات مجلس یازدهم هم مطرح شد که آقای احمدی نژاد و آقای قالیباف 4 دیدار با یکدیگر داشتند و درباره کاندیداها بحث کردند که چه کسانی بیایند، در حالیکه همه اش کذب بود. حالا نیز شاید به خاطر کاهش واهمه از مشارکت مردم، چنین چیزهایی برای گرم کردن بازار انتخابات مطرح می شود.

روحانی:‌ جنگ اقتصادی به پایان رسید

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی به پایان راه خود رسیده است گفت: افتتاح‌های اخیر ضربه بزرگی به استکبار جهانی است که می‌خواستند ایران را تعطیل کنند.آنها در تصورات خامشان می‌خواستند مردم را در صف‌های طولانی گرفتن نان قرار دهند.

هشدار ظریف به ترامپ درباره هرگونه ماجراجویی علیه ایران

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به اتهام‌زنی رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران در خصوص حملات راکتی به سفارت واشنگتن در بغداد پاسخ داد.ظریف در صفحه توییتر خود نوشت: ترامپ از یک عکس بی‌ارزش برای اتهام‌زنی به ایران استفاده می‌کند.دفعه قبل، ایالات متحده با ادعای ساختگی تسلیحات کشتار جمعی منطقه ما را نابود کرد، 7 تریلیون دلار به باد داد و موجب تلفات 58976 آمریکایی شد.این بار به مراتب بدتر خواهد بود. ترامپ مسئول کامل عواقب هرگونه ماجراجویی در روزهای پایانی کارش خواهد بود.

آخرین وضعیت جسمانی آیت ‌الله مصباح یزدی

قائم‌مقام موسسه امام خمینی(ره) گفت: آیت‌الله مصباح یزدی ضعف جسمانی شدید دارند، وضعیت جسمی تثبیت ‌شده و در منزل تحت مراقبت پزشکان هستند.آیت‌الله محمود رجبی درباره آخرین وضعیت سلامتی آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: وضعیت این عالم ربانی ثابت است و تشدید نشده و موضوع خاص و جدیدی نیست. عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: آیت‌الله مصباح یزدی ضعف جسمانی شدید دارند که گاهی تشدید و گاهی کمتر می‌شود، وضعیت جسمی تثبیت ‌شده و در منزل تحت مراقبت پزشکان هستند. قائم‌مقام موسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: دعای علاقه‌مندان آیت‌الله مصباح یزدی تاکنون مؤثر بوده و درخواست می‌کنیم مردم برای شفای کامل ایشان دعا کنند.

توصیه ضد ایرانی داماد ترامپ به بایدن

داماد و مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا گفت دولت او «اسرائیل‌دوست‌ترین» دولت این کشور بود و رئیس جمهور بعدی برای توافق با ایران عجله نکند.«جرد کوشنر» روز پنجشنبه گفت، دولت فعلی آمریکا «اسرائیل‌دوست‌ترین» دولتی بوده که او در خاطر دارد. کوشنر در مصاحبه با روزنامه «اسرائیل هیوم» مدعی شد: «ما اسرائیل‌دوست‌ترین دولتی بودیم که به خاطر دارم. اما همچنین بزرگ‌ترین حامی اعراب و مسلمانان بودیم. ما میان مردم منطقه اعتماد ایجاد کردیم و این کار باعث شد اعتبار لازم برای پیشبرد طرح‌های خود را به دست آوریم».داماد ترامپ که در سفر به مغرب به سر می‌برد افزود:‌ «یکی از پروژه‌هایی که بیشترین لذت را از آن بردم توافق ابراهیم بود که چهار توافق صلح میان اسرائیل، امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش را شامل شد».

وصیت‌نامه جدیدی از آیت الله هاشمی وجود ندارد

«محسن هاشمی» رییس شورای شهر تهران:آخرین وصیت‌نامه شرعی آیت الله هاشمی رفسنجانی مربوط به سال ۱۳۷۹ است.به دلیل زنده بودن برنامه (جهان‌آرا) و طرح سوال درباره وصیت‌نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی، از پاسخم درباره وصیت‌نامه برداشت اشتباهی صورت گرفته است.با توجه به رفاقت و همکاری طولانی میان آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه‌ای، مکاتبات متعددی میان آنها صورت گرفته است که از جمله آن، آیت الله هاشمی در چندسال پایانی عمر، مشغول تحریر نامه مشروح به آیت الله خامنه‌ای بعنوان دوست و همراه شصت ساله در مبارزه و انقلاب بودند که البته با رحلت ایشان این نامه ناتمام ماند و بنده به رسم امانت آن را تحویل رهبرانقلاب دادم و وصیت‌نامه جدیدی وجود ندارد./تسنيم

ادعای جدید درباره قتل های زنجیره ای 

محمد نیازی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در زمان رسیدگی به پرونده معروف به قتل‌های زنجیره‌ای، در توضیحاتی به گفت‌وگوی علی یونسی پاسخ داد.

او نوشت:کارشناسان و بازجویان پرونده همگی، بدون استثنا، از مدیران شناخته شده و کارشناسان ارشد و باسابقه وزارت اطلاعات بودند که با درخواست دادسرای نظامی تهران، پس از بررسی‌های لازم و با تأیید و هماهنگی معاونت حفاظت وزارت اطلاعات، به دادسرای مذکور مأمور شدند.

آقای یونسی خطاب به یکی از اعضای تیم تحقیق پرونده قتل‌های زنجیره‌ای، که پیشتر مسئولیت‌هایی چون معاونت امنیت و معاونت بررسی و قائم‌مقامی معاونت ضد جاسوسی و غیره را در وزارت اطلاعات عهده‌دار بوده، در جلسه‌ای با حضور معاون حفاظت وقت وزارتخانه فوق، اظهار داشت: «شما که آمدید خیالم راحت است.» و در ادامه از وی خواست در یک جلسه توجیهی برای مدیران وزارت اطلاعات سخنرانی کند.حال چگونه آقای یونسی به خود اجازه می‌دهد ایشان را شکنجه‌گر و بی‌ارتباط با وزارت اطلاعات بخواند؟!/تاریخ ایرانی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :